CHORVATSKO - jachta 17.9. - 24.9.2005

Fotky
  1. den (sobota)
    • vyjeli jsme v pátek po deváté večer směr Murter, jeli jsme celou noc a kolem sedmé ráno jsme byli na místě
    • marinu Hraminu jsme našli bez problémů, stejně tak i našeho Žraloka Elan 333 (v chorvatštině "Morski pas"); měl 10,5m na délku, určený pro 6 lidí - v našem případě: kapitán Jiří Nečas sr. s Yvou, Nečik s Gabčou a Iris s Tozim
    • Žraloka však ještě obývala předchozí posádka, takže do tří jsme se jen tak poflakovali po okolí, koupali se atd.
    • pak nastal přesun věcí z aut do loďky - nevěřili jsme, že tam všechny ty krámy fakt nacpeme; zjistili jsme však, že loď je ukázkou dokonale funkčního designu - ani centimetr krychlový nazmar, každý záhyb využitý jako polička, přihrádka či skříňka
    • první noc jsme strávili v domovském přístavu a dospávali spánkový deficit
  2. den (neděle)
    • proti původně plánovaným Kornátům jsme vyrazili na Jih směr Primošten (lepší vítr)
    • asi půl hoďky po vyplutí z přístavu nás čekala první zatěžkávací zkouška: rozhodli jsme se totiž vytáhnout plachty, ale ještě jsme to neměli úplně v pažích a tak se po chvíli zápolení s plachtami a větrem začal nebezpečně blížit jeden skalnatý útes; rozhodli jsme se tedy plachty opět svinout, to se nám však nedařilo; a tak i přesto, že motor valil na plné obrátky, loď se nehnula z místa, ba co víc, stále se přibližovala útesu; po asi deseti minutách zoufalého snažení se Nečikovi podařilo svinout hlavní plachtu, vyvázl jen s natrženým prstem, a kapitán zjistil, že je potřeba zařadit jedničku ;-), tak pět metrů od útesu se dala loď konečně do pohybu a my jsme zapili první jachtařský úspěch
    • zbytek plavby probíhal v klidu, vál pěkný silný vítr, takže jsme si i výtečně zaplachtili
    • některé členy posádky 45stupňový náklon lodi zpočátku lehce znejišťoval, ale i to se časem poddalo, jiní strávili houpání lodi v podpalubí nad lavorem
    • k večeru jsme dopluli do městečka Primošten, parkovali jsme na bójce
    • na člunu jsme zajeli do města, zkoukli tamní kostel, ochutnali první mořské příšery, zatančili na místní dechovku a odpluli zpět k lodi
  3. den (pondělí)
    • jsme pluli na ostrov Vis
    • jachtařské dovednosti se rychle zlepšovaly, takže tentokrát cesta probíhala hladce
    • po cestě jsme viděli delfíny, někteří z nich se proháněli tak 5m od lodi
    • zakotvili jsme v zátoce Stončica, tentokrát na kotvu, takže kapitán byl ve střehu i ve spánku
    • povečeřeli jsme ve zdejší "kondobě" - jako obvykle něco z mořských potvor a popili domácí vínko
  4. den (úterý)
    • jsme vyrazili na obhlídku zelené (Vis) a modré jeskyně (Biševo), pak jsme krátce zastavili v malebném městečku Komiža, abychom doplnili vodu, která nám neustále nepochopitelně ubývala z nádrže; pak jsme obepluli zbytek Visu a zakotvili v ponorkové garáži
    • v noci byl odliv a my jsme byli přivázáni na krátkých úvazech, takže to lodí hrozně lomcovalo, každý pár si s lomcováním poradil po svém - někteří strávili romantickou noc na palubě koukáním na měsíc, jiní rytmické narážení lodi využili jinak…;-)
  5. den (středa)
    • ráno jsme prozkoumali chodbový systém nedalekého vojenského objektu, který je už značně zchátralý; ponurou atmosféru chodeb vynahradil nádherný výhled z dělových střílen
    • pak jsme vyrazili směr Zlatni rat (ostrov Brač), což je 600m dlouhý písečný výběžek, sloužící jako pláž; v sezóně je nechutně přelidněná, ale touhle dobou tam bylo příjemně
    • po koupačce jsme zakotvili v nedalekém městečku Bol (pro změnu zase na bójce), kde jsme strávili večer v jedné moc příjemné hospůdce (bývalý preshaus); tady jsme po letech znovuobjevili kouzlo kvarteta :-)
  6. den (čtvrtek)
    • z Bolu jsme vyrazili zpět na Sever
    • vítr nás nechal ve štichu a tak jsme si asi 11hodinovou plavbu na motor krátili skotačením ve vodě - přivázaní lanem jsme se nechali táhnout za lodí - fakt super!
    • přistáli jsme v zátoce Opat na Kornátech
    • tak tak jsme stihli vyběhnout na 100metrový kopec Opat a zhlídnout západ slunce
    • část posádky pak vytuhla a zbytek šel pařit do blízké a jediné hospůdky široko daleko
  7. den (pátek)
    • obepluli jsme celé souostroví Kornáti a zamířili zpět do domovské mariny
    • tady jsme vydatně zapili úspěšnou plavbu - hostina byla královksá, navázali jsme internacionální kontakty, zazpívali prostonárodní písně za doprovodu harmoniky a odešli - někteří po svých, jiní nešeni - se vyspat
  8. den (sobota)
    • po probuzení se nemilosrdně přihlásila kocovina
    • předali jsme loď (naúčtovali nám 40! EUR za ztracený fendr); pak jsme se ještě jednou vykoupali a vyrazili na zpáteční cestu
    • domů jsme dojeli kolem jedné v noci
    • ještě teď se s námi vlní podlaha :-)

Praktické údaje:

Typ lodi: Elan 333
Pronájem lodi: Pitter Yachtcharter (www.pitter-yachting.com)